‘Ik heb een site omdat het zo hoort…’ ‘In mijn business komen geen klanten via een website…’ Ik hoor deze uitspraken regelmatig wanneer ik met ondernemers praat over hun aanwezigheid op het internet. Ik vraag me dus af: kan een website je meer winst opleveren? Op zoek naar het antwoord ging ik langs bij Chiel van der Zee; eigenaar van Media2Net en specialist op het gebied van online succes. Al vele websites en webshops zijn door hem onder handen genomen.

TRUC
De vrolijke internetondernemer leunt achterover wanneer ik hem mijn vraag stel. En dan resoluut: ‘Daar kan ik heel duidelijk in zijn: ja! Ik denk dat er voor iedere ondernemer meer uit online aanwezigheid gehaald kan worden. Geloof me, ‘gewoon’ maar alleen een website hebben levert geen rendement op; maar er zijn oplossingen die een website laten renderen. Ik ben getriggerd: er is dus een truc waarmee een website geld kan opleveren? Die truc wil ik weten en ik denk heel veel mensen met mij. Kom maar op Chiel. ‘Het is geen truc natuurlijk, het valt of staat met persoonlijk en goed ontwikkeld maatwerk. Het gaat niet om het bouwen of om de techniek. Dat kan iedereen, daar zit de werkelijke kracht niet.

MEER DAN TECHNIEK
De kracht van online succes zit, mijns inziens, in een andere benadering. Het klinkt misschien als een open deur maar het uitgangspunt is dat niet iedere website of webshop hetzelfde is. Dat is nu vaak wel zo. Veel websites lijken op elkaar. Want, zo wordt er gedacht, het is hetzelfde soort bedrijf. Maar het gaat er uiteindelijk om welk gevoel je wilt oproepen bij je bezoekers. Wat wil je hen laten doen op je site? Dat is echt voor geen enkel bedrijf exact hetzelfde en daarom zou een website veel beter bij de onderneming moeten passen. Dat is de basis, die moet goed zijn. En dat is dus meer dan een technisch goed werkende website.

LUCRATIEF
Als ik een voorbeeld mag geven: wij vinden het super belangrijk dat we onze klanten nauw betrekken bij het proces van de bouw van de website. Het gaat echt verder dan alleen maar de huisstijl aanhouden en er een mooi plaatje van maken. We kijken naar wat er nodig is om je vindbaar te maken, wat jóuw klant nodig heeft om snel contact met je te leggen. Denk bijvoorbeeld aan iets kleins zoals het op meerdere plekken plaatsen van knoppen of buttons op je site waarmee de klant contact met je kan opnemen.  Je maakt daarmee de drempel om zaken met je te doen veel lager. Ik vergelijk een website regelmatig met een verkoopadviseur die klanten bezoekt;  hij vertegenwoordigt jouw bedrijf. Zo’n vertegenwoordiger stuur je met trots de weg op omdat je er zeker van bent dat hij jouw aanbod goed weet te verkopen. Je hebt ‘m immers voorzien van alle middelen waarvan jij weet dat jouw klant ze belangrijk vinden. Voor een website is dat niet anders. Denk er maar eens over na. Ik weet dat het kan en dat het werkt; en ik laat je natuurlijk graag zien hoe!’.

Media2Net |Industrieweg 96 | 7903 AK  Hoogeveen | www.media2net.nl | 0528 – 447 035

Bericht delen